Steg 1: retningsendring
En viktig del av Snake innebærer at slangen beveger seg. Vi trenger derfor å vite hvilken retning slangen beveger seg i, og brukeren må kunne endre denne retningen ved å trykke på piltastene. I dette steget skal vi legge til denne funksjonaliteten.
I tillegg skal vi legge til en funksjon som gjør det mulig å slå av og på vårt eget debug-modus ved å trykke på d
på tastaturet. I debug-modus er tanken at vi gjør tilgengelig en mengde ekstra informasjon om spillets tilstand som er nyttig under selve utviklingen av spillet.
- I funksjonen app_started: opprett og initier en variabel i modellen for slangens retning og en variabel som indikerer om vi er i debug-modus eller ikke.
- Opprett en variabel
app.direction
og gi den verdien'east'
. - Opprett en variabel
app.debug_mode
og gi den verdienTrue
.
- Opprett en variabel
- I funksjonen redraw_all, legg til følgende oppførsel:
- Hvis
app.debug_mode
er True, tegn en tekst øverst på skjermen som viser hvilken retning slangen skal gå (hvis ikke, skal ingen tekst tegnes).
- Hvis
- I funksjonen key_pressed, legg til følgende oppførsel:
- Dersom
event.key
er lik'd'
, endre variabelenapp.debug_mode
til motsatt verdi av det den var fra før. - Dersom
event.key
er lik'Up'
, endre variabelenapp.direction
til å ha verdien'north'
. Tilsvarende skal'Down'
endre til'south'
,'Left'
til'west'
og'Right'
til'east'
.
- Dersom
Når du er ferdig, skal du kunne slå av og på debug-informasjon ved å trykke på d
på tastaturet. Du skal også kunne endre på teksten som vises til north, south, east og west ved hjelp av piltastene.
Guide til snake av Torstein Strømme er lisensiert under CC-NC-SA 4.0.